تکنولوژی برتر

در این وبلاگ به بررسی و آشنایی با تکنولوزی های روز و برتر دنیا می پردازیم.

تکنولوژی برتر

در این وبلاگ به بررسی و آشنایی با تکنولوزی های روز و برتر دنیا می پردازیم.

تفاوت کابل های Singlemode و Multimode:

انواع کابل فیبر نوری

انواع کابل فیبرنوری

Single Mode:

کابل Single Mode مدلی از فیبر شیشه ای با قطر ۸٫۳ تا ۱۰ میکرون است که دارای یک حالت انتقال می باشد. فیبر Single Mode کابلی با با قطر نسبتا باریک است که از طریق آن تنها یک حالت به طور معمول ۱۳۱۰ یا ۱۵۵۰ نانومتر انتشار مییابد. پهنای باند  Single Mode بالاتر از Multi Mode می باشد، اما نیاز به منبع نور با عرض طیفی باریک دارد (لیزر).

فیبر تک حالته ، نرخ انتقال بالاتر و تا ۵۰ برابر فاصله بیشتر از چند حالته را فراهم میکند اما هزینه آن نیز بیشتر است. فیبر تک حالته دارای هسته بسیار کوچکتری نسبت به چند حالته است. وجود هسته ی کوچک و موج تک نور باعث از بین بردن هر گونه اعوجاج ناشی از  همپوشانی پالس های نور، ارائه حداقل انسداد سیگنال و بالاترین سرعت انتقال می شود.

Multi Mode:

کابل چند حالته از فیبرهای شیشه ای  با قطر حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون ساخنه شده.

فیبر چند حالته پهنای باند بالا را با سرعت بالا در فاصله های متوسط ​​به شما می دهد. امواج نور به علت عبور از هسته ی کابل به طور معمول ۸۵۰ یا ۱۳۰۰ نانومتر به مسیرهای متعدد و یا حالت ها پراکنده می شوند. قطر اصلی فیبر چند حالنه حدود ۶۲٫۵ میکرومتر است. با این حال، در طول مسافت های طولانی ، مسیرهای چندگانه نور می تواند باعث تحریک سیگنال در انتهای دریافت شونده ، و انتقال داده های نامشخص و ناقص شوند.

POF یک کابل جدید مبتنی بر پلاستیک است که عملکرد مشابه شیشه را با سرعت بالا و هزینه ی کمتر داراست.

در مجموع فیبرهای multi mode به دلیل قطر بیشتر پهنای باند بالاتری عملا به شما میدهند ولی در مسافت های بالا به دلیل اینکه استفاده از هسته ی ضخیم تر باعث تضعیف پالس های نوری میشوند، منجر میشود پالس های نوری مسافت کمتری را طی کنند. به همین دلیل در زیر ساخت های مخابراتی پیشنهاد میشود از کابل Single Mode استفاده شود.

استفاده از کابل های Single Mode هرچند پهنای باتد را کاهش می دهند ولی برای مسافت های طولانی بهترین انتخاب هستند زیرا در صورت استفاده از کابل Multi Mode در مسافت زیاد، نیازمند دستگاه Repeater  در فواصل معینی برای تقویت سیگنال می باشید که هزینه را بسیار بالاتر میبرد. هنگام خرید کابل فیبر نوری حتما نیازهای خود را سنجیده و مطابق با آن خرید خود را انجام دهید.

فایروال سیسکو چیست:

فایروال چیست؟

فایروال سیسکو یک دیوایس امنیت شبکه است که بر روی ترافیک ورودی و خروجی شبکه نظارت می کند و بر اساس مجموعه ای از قوانین امنیتی تعریف شده، تصمیم می گیرد که کدام ترافیک ها را مسدود کرده و به کداد ترافیک ها اجازه عبور دهد. از آنجا که فایروال سیسکو به افزایش امنیت شما تا حد زیادی کمک می کند، یک ابزار مهم پیشگیری می باشد، حتی اگر نرم افزار امنیت اینترنت خوبی نصب شده باشد، در هر رایانه ای مورد نیاز است.

تقریبا برای حدود 25 سال، فایروال نقش اول را در برقراری امنیت شبکه ایفا می کرده است. فایروال می تواند سخت افزار، نرم افزار و یا هر دوی آنها باشد.

 

خرید فایروال سیسکو

 

انواع فایروال:

ـ Proxy firewall:

از دیوایس های اولیه فایروال می باشد. فایروال پروکسی به عنوان دروازه ورود از یک شبکه به شبکه دیگر برای یک برنامه خاص عمل می کند. سرورهای پروکسی می توانند با جلوگیری از اتصال مستقیم خارج از شبکه ، عملکردهای اضافی مانند ذخیره سازی محتوای و امنیت را فراهم کنند.

 

ـ فایروال Stateful inspection:

این فایروال بر اساس مکان ، پورت و پروتکل، ترافیک ها را مسدود و به ترافیک ها اجازه عبور دهد و از زمان باز شدن یک اتصال تا بسته شدن آن، بر همه فعالیت ها نظارت می کند.

 

ـ فایروال (Unified threat management (UTM:

یک دیوایس UTM به طور معمول، عملکرد یک فایروال Stateful inspection را با پیشگیری از نفوذ و آنتی ویروس ها ترکیب می کند. همچنین ممکن است شامل خدمات اضافی و مدیریت ابری باشد. UTM ها روی سادگی و سهولت استفاده متمرکز هستند.

 

ـ فایروال (Next-generation firewall (NGFW:

فایروال ها فراتر از اعمالی مانند فیلتر کردن بسته های ساده و stateful inspection تکامل یافته اند. اکثر شرکت ها برای جلوگیری از تهدیدهای مدرن مانند بدافزارهای پیشرفته و حملات لایه نرم افزاری ، از فایروال های نسل بعدی استفاده می کنند. 

بر اساس تعریف Gartner, Inc ، فایروال نسل جدید باید شامل موارد زیر باشد:

  • جلوگیری از نفوذ یکپارچه
  • آگاهی و کنترل برنامه برای دیدن و مسدود کردن برنامه های مخاطره آمیز
  • تکنیک هایی برای شناسایی تهدیدهای امنیتی در حال رخ دهی

 

ـ فایروال Threat-focused NGFW:

این فایروال شامل تمام قابلیت های NGFW های قدیمی، همچنین  دارای توانایی شناسایی تهدیدهای پیشرفته می باشد.  

 با داشتن فایروال متمرکز بر تهدید می توانید:

  • با اتوماسیون امنیتی هوشمندی که سیاست ها را تعیین می کند و به صورت پویا سیستم دفاع شما را قوی می کند، به سرعت در مقابل حملات واکنش نشان دهید.
  • فعالیت مشکوک را با همبستگی رویدادهای endpoint  و شبکه تشخیص دهید.
  • توسط امنیت گذشته نگر که به طور مداوم بر فعالیت و رفتار مشکوک حتی پس از بازرسی اولیه نظارت می کند، فاصله بین زمان تشخیص تا پاکسازی بسیار کاهش می یابد.

یکی از بهترین فایروال های enterprise، فایروال سیسکو  Cisco NGFW می باشد.

 

فایروال سیسکو نسل جدید Cisco Firepower:

در حالی که که برنامه های مهم بیزینس ما از شبکه های premises-based به شبکه هایی در دسترس کاربران توسط دستگاههای شخصی شان تبدیل می شوند، رویکرد فایروال سنتی دیگر برای ما مناسب نیست. شبکه ما از single network perimeter به multiple micro-perimeters و دستگاه های قدیمی فایروال سیسکو ما با ترکیبی از لوازم فیزیکی و مجازی تکامل یافته است. در نتیجه، سازمان ها برای حفظ سیاست های مداوم و دید یکنواخت تهدید، در تلاشند تا این راه حل های امنیتی متفاوت را عملیاتی کنند.

آخرین نسل فایروال های نسل جدید سیسکو تحت عنوان (Cisco Firepower Next-Generation Firewalls ،(NGFWs عمیق ترین مجموعه از ادغام بین عملکردهای شبکه اصلی و امنیت شبکه و امن ترین ساختار موجود را به شما می دهد. در نتیجه شما یک portfolio امنیتی کامل دارید که از برنامه ها و کاربران شما محافظت می کند.  

 

مزایای فایروال سیسکو نسل جدید Cisco Firepower:

  • سرمایه گذاری های موجود خود را با سیسکو افزایش دهید.
  • اجرای سیاست هایی با نقاط کنترل امنیت بیشتر
  • محافظت از کاربران هر جایی که به اینترنت دسترسی دارند
  • گسترش قابلیت های لوازم شبکه شما برای داشتن امنیتی بهتر و یکپارچه تر

 

چرا فایروال سیسکو؟

portfolio نسل جدید فایروال سیسکو از شبکه شما در برابر تهدیداتی که به طور فزاینده ای در حال تحول و پیچیده تر شدن هستند، محافظت بیشتری می کند. با Cisco، شما قوی ترین امنیت موجود امروز و فردا را خواهید داشت.

شما از مراکز داده ها، دفاتر شعبه، محیط های cloud، و هر جای دیگری که هستید، می توانید از قدرت فایروال سیسکو برای تبدیل زیرساخت های موجود شبکه تان به یک گسترش از firewall solution تان استفاده کنید.

علاوه بر این ، ادغام با Cisco solution های دیگر مجموعه ای گسترده و عمیق از محصولات امنیتی را در اختیار شما قرار می دهد، که برای حذف نویز و متوقف کردن سریع تر تهدیدها، همگی باهم کار می کنند.

 

کنترل های امنیتی World Class:

امروزه تهدیدها و شبکه ها پیچیده تر شده اند. تعداد بسیار کمی از سازمان ها، منابعی برای مقابله با این تهدیدات رو به رشد در اختیار دارند. از آنجا که تهدیدها و شبکه ها پیچیده تر می شوند، داشتن ابزارهایی برای محافظت از داده ها، برنامه ها و شبکه ها، ضروری می باشد. Cisco NGFW قدرت و انعطاف پذیری لازم برای مقابله در برابر تهدیدات را دارد. در این نسل از فایروال سیسکو ، یک افزایش عملکرد 3 برابری خارق العاده نسبت به دستگاه های نسل های قبلی و همچنین سخت افزاری منحصر به فرد ارائه شده است.

منبع : مسترشبکه

https://mrshabake.com/cisco-firewall/

آیا می توان از پورت Uplink به جای پورت معمولی استفاده کرد؟

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی

هنگام خرید سوئیچ شبکه پورت های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند سوئیچ WS_2960S-24TS-L که دارای 24 پورت 10/100/1000Mbps و 4 پورت SFP می باشد. اگر شما از سوئیچ های مدیریتی در شبکه خود استفاده می کنید، حتماً در رابطه با پورت Uplink اطلاعاتی دارید. پس حتماً می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

ـ چقدر در رابطه با این پورت ها می دانید؟

ـ تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی در چیست؟

ـ آیا می توان از پورت Uplink به عنوان پورت معمولی استفاده کرد و یا برعکس؟

ما در این مقاله می خواهیم به کلیه این سوالات پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

پورت Uplink و پورت معمولی در سوئیچ های اترنت:

شاید بهتر است برای درک بهتر تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی ابتدا در رابطه با انواع پورت توضیحاتی را ارائه نماییم. به طور کلی پورت های سوئیچ شبکه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: پورت uplink و پورت downlink.

پورت Uplink روی سوئیچ هایی با سرعت بالاتر که برای اتصال دستگاه یا شبکه محلی کوچکتر به شبکه بزرگتر یا اتصال به سایر دستگاه های با سرعت بالاتر در توپولوژی شبکه استفاده می شوند. در حالی که پورت های downlink یا همان عادی فقط مجموعه ای از پورت ها هستند که عمدتاً برای انتقال داده های منظم استفاده می شوند.

کابل های RJ45 در پورت های معمولی استفاده می شود و پورت SFP، پورت +SFP، پورت SFP28 ، پورت +QSFP و پورت QSFP28 برای فیبر نوری و یا اتصال به شبکه های که از سرعت و فاصله زیاد پشتیبانی می کنند، استفاده می شوند.

 

جهت آشنایی بیشتر با انواع پورت در سوئیچ های شبکه حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید:

 

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی (Downlink) چیست؟

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی به این صورت است که پورت های uplink از نظر ظاهری شبیه پورت های عادی در سوئیچ هستند و به کمک ارتباط از یک پورت uplink به یک پورت عادی سوئیچ دیگر می توانید سایز شبکه خود را گسترش دهید. اما در واقع تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد.

 

ـ پورت Uplink در مقابل پورت عادی:

  • برای اجتماع Uplink:

در سوئیچ فیبر، پورت های اتصال دهنده پهنای باند بیشتری نسبت به پورت های عادی دارند زیرا ترافیک بین لایه های مختلف را جمع می کنند. پورت uplink برای اتصال دستگاه یا شبکه محلی کوچکتر به شبکه بزرگتر یا اتصال به دستگاه “بالاتر” در توپولوژی استفاده می شود.

  • برای استک:

پورت uplink می تواند پورت stack باشد. این یکی از دو روش دستیابی به استکینگ، بدون استفاده از درگاه اختصاصی می باشد. پورت Uplink جهت ایجاد Stack سوئیچ ها با انعطاف پذیری بیشتر و هزینه کمتر استفاده می شود. به راحتی پورت های اتصال دهنده را روی هر سوئیچ استک با DAC / AOC یا گیرنده های نوری و کابل های فیبر متصل کنید. علاوه بر این، استفاده از پورت های فیبر برای سوئیچ استک می تواند قابلیت استکینگ از راه دور را در محیط های مختلف تحقق بخشد.

 

 

ـ پورت Uplink مس و پورت معمولی

  • برای کابل کشی آسان تر:

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی

همانطور که می دانید هنگام اتصال دو پورت اترنت عادی بر روی سوئیچ ها، معمولاً یک کابل متقاطع استفاده می شود تا پین های انتقال در یک انتهای کابل شبکه بتوانند به پین های دریافت کننده در انتهای دیگر متصل شوند. یک پورت uplink پین های انتقال و دریافت را متقاطع نمی کند، بنابراین شما را از کابل Cross-over بی نیاز می کند. این بدان معنی است که هنگام اتصال دو سوئیچ با اتصال یک پورت uplink و یک پورت عادی ، یک کابل مستقیم نیاز است.

  • برای صرفه جویی در پورت:

پورت uplink روی یک سوئیچ برای گسترش شبکه استفاده می شود. پورت اتصال یک سوئیچ را به عنوان مثال به پورت استاندارد یک سوئیچ دیگر وصل کنید، بوسیله آن می توان پورتهای مس معمولی را ذخیره کرد تا برای نقاط انتهایی بیشتری متصل شوند. بنابراین سوئیچ ها می توانند از پورت های uplink برای اتصال به سایر سوئیچ ها استفاده کنند تا حداکثر تعداد دستگاه های سیمی متصل به شبکه را افزایش دهند.

 

آیا می توان از پورت Uplink به عنوان پورت عادی استفاده کرد؟

با افزایش تقاضا برای پهنای باند، این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یعنی آیا می توانم از پورت های uplink روی یک سوئیچ به عنوان پورت های معمولی استفاده کنم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در مورد درگاه مشترک و درگاه دو منظوره بیاموزیم.

 

پورت مشترک (Shared Port) و پورت دو منظوره (Dual-Purposed Port):

برخی از تجهیزات شبکه قدیمی به طور خاص یک پورت معمولی را در کنار پورت uplink پیکربندی کرده و این دو را به صورت جفت بهم متصل می کنند. منطق سخت افزاری سنتی این محصولات از اتصال به پورت uplink یا پورت به طور مشترک پشتیبانی می کند، اما نه هر دو.

اتصال دستگاه ها به هر دو پورت دستگاه پورت مشترک عملکرد صحیح واحد را متوقف می کند. امروزه ، بسیاری از تجهیزات شبکه یک پورت دو منظوره ارائه می دهند که بسته به نوع دستگاه متصل به آن می تواند به عنوان اتصال دهنده یا پورت معمولی عمل کند.

 اتصال دو منظوره ترکیبی یا همان پورت combo از یک پورت مس 10/100/1000 و یک پورت اترنت گیگابیتی مبتنی بر SFP تشکیل شده است. همزمان می توان از یکی از این دو پورت استفاده کرد. این انعطاف پذیری اضافه شده به uplink امکان استفاده از uplink با چگالی بالا را فراهم می کند. لینک های دو منظوره همچنین یک صندوق عقب کامل دوبلکس و با سرعت گیگابیت را برای استک ارائه می دهند. در یک کلام، ما می توانیم از پورت uplink به عنوان یک پورت عادی بر اساس خواسته های خاص استفاده کنیم.

 

 

نکاتی برای استفاده از پورت Uplink به عنوان پورت معمولی:

اگر بخواهید از پورت Uplink به جای پورت معمولی استفاده کنید به یک سری نکات باید توجه نمایید. حتماً جهت اتصال دو سوئیچ که در فاصطه دور از یکدیگر قرار گرفتند از پورت های SFP و +SFP و فیبر نوری استفاده نمایید. اما اگر می خواهید دو سوئیچ که در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند را به هم متصل نمایید می توانید از پورت Uplink و کابل های RJ45 استفاده نمایید.


منبع :

آیا می توان از پورت Uplink به جای پورت معمولی استفاده کرد