تکنولوژی برتر

در این وبلاگ به بررسی و آشنایی با تکنولوزی های روز و برتر دنیا می پردازیم.

تکنولوژی برتر

در این وبلاگ به بررسی و آشنایی با تکنولوزی های روز و برتر دنیا می پردازیم.

پورت SFP چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت های SFP سوئیچ های گیگابیت را قادر می سازد تا به طیف گسترده ای از کابل های فیبر و اترنت متصل شوند تا بتوانند عملکرد سوئیچینگ را در سراسر شبکه گسترش دهند.

Small form-factor pluggable یا SFP یک واسط با قابلیت hot-swappable بوده ( یعنی هنگامی که دستگاه روشن است می توان آن را خارج کرد)  که در سوئیچ های شبکه و سایز تجهیزات ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرند. پورت های SFP که بر روی سوئیچ های شبکه و ماژول ها قرار دارند، سوئیچ را قادر می سازند تا به انواع کابل های اترنت با سرعت های مختلف متصل شوند. به طور کلی SFP درسال 2001  برای اولین بار ساخته و رونمایی شد.

ماژول های SFP ساخته شده می توانند تا حداکثر 1G را پشتیبانی نمایند. ویژگی های این ماژول ها مادام در حال به روز رسانی می باشد تا تا از افزایش نرخ داده ها پشتیبانی نماید. تقریباً کلیه سوئیچ های شبکه از دو یا چند پورت SFP تشکیل شده و سبب می شود تا این دستگاه ها به شبکه و از طرفی کابل کشی فیبر نوری متصل شوند.

پشتیبانی SFP:

انواع ماژول های SFP از کابل های نوری Single Mode و Multimode و همچنین کابل های شبکه Cat5, Cat6, Cat6a  وCat7 پشتیبانی می کند. ماژول های SFP که برای اتصال کابل های فیبر نوری طراحی شده اند، از انواع طول موج و حداکثر مسافت تا 2 کیلومتر برای کابل های Multimode و 40 کیلومتر برای کابل های Single Mode پشتیبانی می کنند. اتصالات با استفاده از Cat6a به حدود 100 متر محدود می شوند ، اما تداخل بین کابل های مجاور می تواند حداکثر فاصله واقعی را محدود کند. کابل های Cat7 شامل محافظ اضافی برای کاهش تداخل هستند ، اما نصب آنها به دلیل افزایش ضخامت کابل دشوار است.

SFP های پیشرفته تر یعنی SFP+ در سال 2006 ساخته و در سال 2011  کاملا به روز رسانی شده است. ماژول های +SFP از حداکثر سرعت 16 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند. آنها نیز مانند مدل SFP قبلی، از هر دو کابل مسی و فیبر نوری پشتیبانی می کنند اما با این تفاوت که اتصالات مسی به 10Gbps و حدوداً 10 متر محدود می شوند. ماژول های SFP+ از اتصالات فیبر Single Mode تا 40 کیلومتر پشتیبانی می کند ، اما برخی دیگر از آنان از 80 کیلومتر پشتیبانی می کنند. SFP+ همچنین از اتصالات WAN مبتنی بر مشخصات شبکه حمل و نقل نوری OTU2 پشتیبانی می کند.

برخی از ماژول های SFP مانند GLC-BX-D و GLC-BX-U از مانیتور نوری دیجیتال پشتیبانی می کنند که به کاربران نهایی امکان نظارت بر عملکرد SFP ها در زمان واقعی، ردیابی معیارها از قبیل دما، قدرت خروجی نوری، قدرت ورودی نوری را می دهد.

مشخصات و قیمت ماژول سیسکو مدل GLC-BX-D

مشخصات و قیمت ماژول شبکه سیسکو GLC-BX-U

پورت های SFP یا پورت های RJ45 :

در حالی که ماژول های SFP و SFP+ خود نسبتاً ارزان هستند ، اما اتصالات 1Gb و 10Gb نسبت به اتصالات RJ45 گران تر هستند. شاید این به این دلیل باشد که پورت های RJ45 از کابل های مسی پشتیبانی می کنند که به نسبت ارزان تر از کابل های نوری می باشند. از طرفی اکثر سوئیچ های شبکه دارای پورت RJ45 هستند و نیازی به خرید قطعه اضافی نیست.

تصمیم در مورد استفاده از پورت های RJ45 یا پورت های SFP در سوئیچ بستگی به فاصله بین نقاط انتهایی اتصال دارد. اگر فاصله انتهایی نزدیک باشد استفاده از پورت RJ45 به همراه کابل مسی به صرفه تر خواهد بود. اگر فاصله به اندازه کافی زیاد باشد که به فیبر نوری احتیاج داشته باشیم حتماً باید از پورت های SFP استفاده نماییم.

درگاه های Combo SFP روی یک سوئیچ با استفاده از یک رابط واحد، از هر دو پورت SFP و RJ45 پشتیبانی می کنند. با این حال کاربران نمی توانند از هر دو پورت به طور همزمان استفاده نمایند، زیرا فقط یک پورت در یک زمان کار می کند. این پورت های SFP کارشناسان IT را قادر می سازند تا در هر لحظه بتوانند تصمیم درستی را اتخاذ و بر حسب نیاز یک نوع از پورت های موجود را انتخاب نمایند که البته این کار می تواند در وقت و هزینه صرفه جویی نماید.

انواع پورت های SFP:

تولید کنندگان این دسته از ماژول ها همواره به دنبال نرخ های بالاتر و انواع اتصال بیشتر هستند که جهت تحقق این امر همواره در حال به روز رسانی تولیدات می باشند. SFP28 از 25Gbps در فیبرهای Singlemode و Multimode پشتیبانی می کند. BiDi SFP ها از ارتباطات دو طرفه بر روی یک فیبر واحد پشتیبانی می کنند. در حالی که انواع دیگر SFP به دو فیبر، یکی برای ارسال و دیگری برای دریافت نیاز دارد، BiDi SFP از طول موج های مختلف برای ارسال داده و دیگری برای دریافت استفاده می کنند.

چهار ماژول (Quad SFP (QSFP از چهار فیبر حامل اترنت ، FC یا InfiniBand پشتیبانی می کند. در حال حاضر400 گیگابیت در ثانیه بالاترین نرخ موجود در محصولات تجاری موجود است، این در حالی است که  تلاش برای ایجاد وتوسعه استانداردها و محصولاتی که 800 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کنند، در دست اقدام است. بیشتر ماژول های QSFP موجود می توانند حداکثر 200 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند. هر دو ماژول  SFP و QSPF می توانند با هم سرعت داده ها را تا 400 گیگابیت بر ثانیه گسترش دهند. فن آوری SFP با افزایش تقاضا به احتمال زیاد برای حمایت از سرعت های بالاتر ، تکامل می یابد.

نکات مهم قبل از خرید سوئیچ های سیسکو:


قبل از خرید سوئیچ سیسکو به موارد زیر توجه نمایید:

ـ بررسی نیازها:

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از خرید سوئیچ های سیسکو باید صورت گیرد بررسی نیازها شرکت می باشد. این کار به شما در انتخاب درست تجهیزات شبکه مانند سوئیچ های سیسکو کمک خواهد کرد. از طرفی دیگر مدیران IT همواره باید برای آینده و پیشرفت های کاری برنامه ریزی داشته باشند. زیرا نمی توان با هر تغییری یک دستگاه جدید خریداری کرد.

ـ مشخص کردن تعداد کاربران:

با مشخص کردن تعداد کاربران، تعداد پورت های مورد نیاز مشخص می شود. سوئیچ های شبکه در انواع مختلفی تولید که هر کدام دارای تعداد پورت مختلفی هستند. برای مثال یک شرکت با تعداد کاربران کم نیاز به خرید سوئیچ 8 پورت داشته و یک شرکت بزرگ به تعداد پورت های بیشتری نیازمند است.

ـ قرار دادن بودجه:

همان طور که می دانید تجهیزات شبکه از قیمت بالایی برخوردار هستند. سوئیچ های سیسکو نیز از این قائده مستثنی نیستند. به همین دلیل خرید سوئیچ های دست دوم می تواند به عنوان راه حلی مفید برای شرکت هایی که توانایی خرید سوئیچ نو را قرار گیرد. البته لازم به ذکر است هنگام خرید سوئیچ های استوک باید از سلامت سخت افزارهای آن اطمینان حاصل نماییم. زیرا خرید این سوئیچ ها می تواند علاوه بر هزینه خرید، هزینه تعمیر و نگهداری را نیز به شما تحمیل کند.

نصب و راه اندازی سوئیچ های سیسکو:

سوئیچ های شبکه جهت نصب به رک نیاز دارند. البته می توان از رک نیز استفاده نکرد اما ممکن است دستگاه شما آسیب دیده و عمر مفید آن کاهش یابد. لازم به ذکر است رک ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند که می توان بر حسب نیاز یکی از آنها را خریداری کرد.

جهت قرار گیری سوئیچ ها در رک از براکت استفاده می شود. جهت انجام این کار ابتدا براکت ها را به سوئیچ متصل کرده و سپس آنها را به وسیله پیچ به رک وصل می کنیم.

پس از آنکه از اتصال سوئیچ به رک اطمینان حاصل کردیم کلیه کابل های مورد نیاز را به سوئیچ متصل می نماییم. سپس سوئیچ را روشن می کنیم.

الزامات نگهداری سوئیچ شبکه :

کلیه تجهیزات شبکه برای آنکه عمر مفیدی داشته باشند نیازمند نگهداری هستند. زیرا این کار سبب می شود تا کارآیی تجهیزات کاهش نیافته و همچنین از خرابی های غیر منتظره تجهیزات و آسیب رساندن به کل سیستم جلوگیری شود.

در واقع نگهداری از تجهیزات شبکه یا PM  از لحاظ  استراتژی، بین تعمیر و نگهداری واکنشی reactive maintenance و تعمیر و نگهداری پیش بینی predictive maintenance قرار می گیرد. جهت دستیابی به این امر لازم است برنامه ای را برای انجام تعمیر و نگهداری و تمیز کردن در فواصل منظم تهیه کنید. این کار به سیستم شما کمک کرده تا از خرابی شبکه و تجهیزات آن جلوگیری نمایید.

خرید سوئیچ های سیسکو:

در سایر کشور ها به دلیل وجود نمایندگی های معتبر این گونه تجهیزات این کار هیچ سختی نداشته و به راحتی می توانند تجهیزات خود را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری نمایند. اما این مسأله در رابطه با کشور ما ایران به دلیل وجود تحریم های بسیار، کمی پیچیده تر می شود.


زیرا عدم وجود نمایندگی سبب ایجاد شرکت های زیادی در زمینه فروش تجهیزات شبکه گردیده است که ممکن است تجهیزات بی کیفیت را با قیمت های بالا به دست مصرف کننده برسانند. کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان جهت تجهیزسازی زیرساخت سازمان ها و شرکت های خود نیازمند تجهیزات سیسکو می باشند. اما به دلیل تحریم های بسیاری که برای کشور ما به وجود آمده امکان وجود نمایندگی های معتبر این کمپانی و سایر شرکت های بزرگ تولید کننده تجهیزات شبکه وجود ندارد.


حال این مشکل بزرگ،  حضور شرکت های معتبر را در زمینه واردات اینگونه تجهیزات پررنگ تر می نماید. به طوری که این شرکت ها ، تجهیزات شبکه را از سایر کشورها به صورت قانونی به کشور وارد می نمایند. یکی از این شرکت های وارد کننده، مستر شبکه می باشد که کلیه تجهیزات شبکه را در قالب یک فروشگاه اینترنتی معتبر به بازار عرضه می نماید.


خدمات پس از فروش سوئیچ های سیسکو:

فروشگاه اینترنتی مستر شبکه کالاهایی با کیفیت و قیمت عالی عرضه می نماید. شما در راستای فرآیند خرید می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مستر شبکه تماس حاصل نمایید و کلیه سوالات و ابهامات خود را با آنان در میان بگذارید. این عامل شما را در خرید محصولات شبکه یاری خواهد نمود.

همچنین کلیه محصولات موجود در این فروشگاه دارای توضیحات بسیار کاملی هستند که با مطالعه آن می توانید از کلیه خدمات و امکانات دستگاه ها مطلع شوید. برای مثال جهت آشنایی با مشخصات فنی سوئیچ سیسکو 2960 می توانید مدل آن را در سایت جستجو کرده و با انتخاب هر کدام از سوئیچ ها مشخصات کامل آنان را مشاهده نمایید.

شاید بتوان گفت بهترین مزیت خرید از فروشگاه اینترنتی مستر شبکه خدمات پس از فروش آن می باشد. شما پس از خرید 7 روز مهلت تست دستگاه را خواهید داشت. پس از تایید دستگاه گارانتی محصول آغاز خواهد شد. این فروشگاه همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین خدمات گارانتی به مشتریان عزیز اعتماد و رضایت کامل آنان را جلب نماید.

پیکربندی Default Route

هدف از نحوه‌ پیکربندی Default Route برای ارسال بسته ها به سمت روتر سرویس دهنده اینترنت (ISP) می باشد. تجهیزات مورد نیاز ۲ روتر سیسکو ، دو عدد سوئیچ سیسکو مدل ۲۹۶۰ ، دو عدد PC و یک اتصال دسترسی به اینترنت است.

 

تفاوت اینترفیس های روتر ۱ و روتر ۲:

تنظیمات مربوط به اینترفیس های روتر ISP:

تنظیمات کامپیوتر PC1:

تنظیمات کامپیوتر PC2:

در لابراتوارهای قبل مسیریابی Static بررسی شد. در این مرحله می خواهیم مسیریابی Default را بررسی کنیم.

مرحله ۱: پیکربندی روتر ۱ و روتر ۲ و تنظیم IP Address بر روی اینترفیس های روتر:

در این پیکربندی اینترفیس FastEthernet 0/0 بر روی روتر۱ دستورات زیر را اجرا کنید:

Router1#config t

Router1(config)#interface fastEthernet 0/0

Router1(config-if)#ip address 192.168.14.1 255.255.255.0

Router1(config-if)#no shutdown

برای پیکربندی اینترفیس Serial 0/0 بر روی روتر۱ دستورات زیر را انجام دهید.

Router1(config)#interface serial 0/0

Router1(config-if)#ip address 192.168.15.1 255.255.255.0

Router1(config-if)#clock rate 64000

Router1(config-if)#no shutdown

برای پیکربندی اینترفیس FastEthernet 1/1 بر روی روتر ۲ دستورات زیر را اجرا کنید.

Router2#config t

Router2(config)#interface fastEthernet 0/0

Router2(config-if)#ip address 192.168.100 255.255.255.0

Router2(config-if)#no shutdown

برای پیکربندی اینترفیس Serial 0/0 بر روی روتر۲ دستورات زیر را اجرا کنید.

Router2(config)#interface serial 0/0

Router2(config-if)#ip address 192.168.15.2 255.255.255.0

Router2(config-if)#no shutdown

مرحله ۲: پیکربندی Static Route بر روی روتر۱ و روتر۲

در این مرحله می خوایم مسیر دسترسی به شبکه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۶٫۰ که به صورت مستقیم به روتر۲ متصل می باشد و روتر۱ هیچ شناختی از آن ندارد را به صورت Static بر روی روتر۱ تعریف کنیم. برای این منظور از دستور زیر استفاده کنید.

Router1(config)#ip route 192.168.16.0 255.255.255.0 192.168.15.1

همچنین بر روی روتر۲ باید مسیر ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۴٫۰ که به صورت مستفیم به روتر۱ متصل می باشد و روتر۲ هیچ شناختی از آن ندارد را به صورت Static بر روی روتر۲ تعریف نمایید. همانطور که در دستور زیر مشاهده می کنید.

Router2(Config)# ip route 192.168.14.0 255.255.255.0 192.168.15.1

بعد از پیکربندی های بالا در جدول مسیریابی روتر۱ سه شبکه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۴٫۰/۲۴، ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۵٫۰/۲۴، ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۶٫۰/۲۴ مسیریابی خواهد شد اگر با دقت به خروجی دستور show ip route در زیر توجه کنید متوجه خواهید شد که دو شبکه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۴٫۰/۲۴ و ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۵٫۰/۲۴ به صورت مستقیم به روتر۱ متصل می باشند و شبکه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۶٫۰/۲۴ نیز به وسیله مسیریابی Static به جدول مسیریابی روتر اضافه شده است در این شرایط هر بسته ای که به روتر ۱ ارسال شود و مقصد آن یکی از این سه شبکه باشد روتر ۱ قادر به مسیریابی این بسته ها خواهد بود.

Router1#show ip route

Gateway of last resort is not set

C 192.168.14.0/24 is directly connected, FasrEthernet0

C 192.168.15.0/24 is directly connected, Serial

S 192.168.16.0/24 [1/0] via 192.168.15.2

سوال مهم: آیا اگر روتر۱ بسته ای را دریافت کند که مقصد آن یک آدرس دیگری به غیر از سه شبکه ای که در جدول مسیریابی روتر۱ قرار دارند، باشد روتر با این بسته چه رفتاری خواهد داشت؟

بله درست حدس زدید! رووتر بدون اینکه بسته را به رترهای دیگر تحویل دهد یا از سایر اینترفیس های خود عبور دهد آن را دور انداخته و حدف می کند.

سوال دوم: اگر یکی از کاربران شبکه مقصد دسترسی به سایت goole.com با آدرس ۶۴٫۲۳۳٫۱۶۷٫۱۰۱ یا سایت google.com با آدرس ۷۲٫۱۶۳٫۴٫۱۶۱ را داشته باشید آیا در جدول مسیریابی روتر برای دسترسی به این شبکه ها مسیری وجود دارد؟

باز درست حدث زدید! خیر مسیری برای این آدرس ها و بسیاری از آدرس های انترنتی که شامل میلیون ها آدرس IP می باشند در جدول مسیریابی روترها وجود ندارند.

سوال ۳: پس چگونه آدرس های اینترنتی را مسیریابی کنیم که شامل میلیون ها آدرس می باشند؟

از طریق Default Route

در حقیقت Default Route یک مسیر پیش فرض با کمترین اولویت می باشد در صورتی که برای مسیریابی بسته ای هیچ مسیر مشخصی برای ارسال بسته در جدول مسیریابی یک روتر وجود نداشته باشد بسته ها از طریق Default Route مسیریابی می شوند.

به عنوان مثال؛ اگر بر روی روتر۱، یک کاربر قصد دسترسی به سایتی با آدرسی را داشته باشد در اولین مرحله روتر جدول مسیریابی را مشاهده می کند. در جدول مسیریابی روتر ۱ مسیری برای دسترسی به آن آدرس وجود ندارد بنابراین روتر در نهایت در صورت وجود یک مسیر پیش فرض Default Route بسته را از طریق آن مسیریابی خواهد کرد.

مرحله ۴: پیکریندی Default Route بر روی روتر ۱

در این مرحله می خواهیم یک Default Route برای مسیریابی اینترنت انجام دهیم که کلیه بسته های ناشناس که مسیری برای مسیریابی انها در جدول مسیریابی روتر وجود ندارد به سمت روتر۲ ارسال شوند علت هدایت این بسته ها به سمت روتر ۲ به صورت مستقیم به اینترنت متصل می باشد.

برای پیکربندی Default Route بر روی روتر۱ از دستور زیر استفاده کنید.

Router1#covfig t

Router1(config)#ip route 0.0.0.00.0.0.0 192.168.15.2

در مثال بالا هر بسته ای با هر مقصدی (۰٫۰٫۰٫۰) و با هر ماسک شبکه ای (۰٫۰٫۰٫۰) که برای دسترسی به آن در جدول مسیریابی روتر مسیری وجود ندارد به سمت رووتر۲ با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۵٫۲ ارسال خواهند شد.

مرحله ۵: پیکربندی Default Route بر روی روتر۲

در این مرحله می خواهیم یک Default Route برای مسیریابی انترنت انجام دهیم که کلیه بسته های ناشناس که مسیری برای مسیریابی آنها در جدول مسیریابی روتر وجود ندارد به سمت روتر ISP ارسال شوند.

نحوه‌ پیکربندی Default Route بر روی روتر ۲ از دستور زیر استفاده کنید.

Router2#config t

Router2(config)#ip route 0.0.0.00.0.0.0 192.168.100.1

در مثال بالا هر بسته ای با هر مقصدی (۰٫۰٫۰٫۰) و با هر ماسک شبکه ای (۰٫۰٫۰٫۰) که برای دسترسی به آن در جدول مسیریابی روتر مسیری وجود ندارد به سمت روتر سرویس دهنده اینترنت ISP با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰۰٫۱ ارسال خواهند شد.

مرحله ۶: مشاهده جدول مسیریابی روتر۱ و روتر۲

دستور Show ip Router را بر روی روتر۱ اجرا کنید و با دقت به خروجی این دستور توجه نمایید.

Router1#show ip route

C 192.168.14.0/24 is directly connected, FastEthernet 0/0

C 192.168.15.0/24 is directly connected, Serial0/0

S 192.168.16.0/24

S* 0.0.0.0/0 [1/0] via 192.168.100.1

همان طور که در خروجی دستور show ip route بر روی روتر۱ و روتر۲ مشاهده می کنید در جدول مسیریابی هر دو روترمسیر پیش فرض Default Route برای مسیریابی بسته های اینترنت اضافه شده است حال در صورتی که روتر در زمان دریافت هر بسته ای با هر مقصدی در صورتی که برای مسیریابی آن بسته، مسیری در جدول مسیریابی روتر وجود نداشته باشد روتر در نهایت بسته را از طریق مسیر پیش فرض مسیریابی خواهد کرد.

در پنجره زیر پیکربندی روتر۱ را مشاهده می کنید.

در پنجره زیر پیکربندی روتر ۱ را مشاهده می کنید.